Duidelijke voorwaarden

De algemene voorwaarden van Bijdevaate

Bijdevaate verzekeringen bv

1. Waarvoor dienen deze algemene voorwaarden?

Wij hebben een aantal afspraken die gelden voor iedereen en voor al onze werkzaamheden. Bijvoorbeeld op het gebied van aansprakelijkheid of betaling van onze diensten. In deze algemene voorwaarden leggen wij die afspraken vast.

2. Wie zijn wij?

Bijdevaate Verzekeringen BV gevestigd te 4301 KJ Zierikzee, Grachtweg 23 met nevenvestigingen in Middelharnis, 3241 KA Langeweg 48 en Zevenbergen, 4761 BH Pastoor van Kessellaan 3.

3. Wat betekenen de in deze voorwaarden gebruikte termen?

Onderstaande begrippen komen vaker in de voorwaarden voor. Daarom leggen wij deze graag even uit.

  • Jij: de natuurlijke of rechtspersoon aan wie wij een offerte hebben verstrekt, een aanbieding hebben gedaan of met wie wij een overeenkomst hebben gesloten.
  • Opdracht: de door jou aan ons verstrekte opdracht om te adviseren over of te
  • bemiddelen bij het afsluiten van een financieel product.
  • Financieel product: een hypotheek, verzekering, beleggings- of spaarrekening of krediet waarover wij zullen adviseren en/of bij het afsluiten waarvan wij zullen bemiddelen.
  • Financiële instelling: de aanbieder van het financiële product.

4. Wanneer gelden deze algemene voorwaarden?

4.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten en op elke door jou aan ons verstrekte opdracht.

4.2 Niet alleen ons kantoor, maar ook onze bestuurders en/of vennoten en alle voor ons werkzame personen kunnen een beroep op de voorwaarden doen. Ook wanneer deze personen niet meer voor ons werkzaam zijn.

4.3 Wijkt de inhoud van schriftelijk tussen jou en ons gemaakte afspraken af van hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald? Dan gaat het bepaalde in de schriftelijk gemaakte afspraken voor.

4.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, wordt alleen de betreffende bepaling van toepassing uitgesloten. In dat geval blijven alle overige bepalingen onverkort gelden. De nietige bepaling zal dan worden vervangen door een geldige bepaling die zo veel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de nietige bepaling.

4.5 Eventuele algemene voorwaarden waar je naar verwijst bij het sluiten van een overeenkomst met ons zijn niet van toepassing, tenzij wij deze schriftelijk en zonder voorbehoud hebben aanvaard.

5. Algemene afspraken over de opdracht

5.1 Een overeenkomst tussen jou en ons komt tot stand, zodra wij deze schriftelijk hebben vastgelegd. Of zodra wij zijn begonnen met het uitvoeren daarvan. Wij mogen een opdracht die jij aan ons verstrekt altijd zonder opgave van redenen weigeren.

5.2 Elke opdracht die jij aan ons verstrekt komt uitsluitend tot stand met ons kantoor en wordt door ons kantoor uitgevoerd. Ook als het jouw bedoeling is dat de opdracht door een bepaalde bij ons werkzame persoon zal worden uitgevoerd.

5.3 Elke aan ons verstrekte opdracht leidt uitsluitend tot een inspanningsverplichting van ons, niet tot een resultaatsverplichting. Behalve wanneer dat blijkt uit de aard van de verstrekte opdracht, of tenzij wij schriftelijk iets anders overeenkomen.

5.4 Door ons opgegeven termijnen voor het uitvoeren van een opdracht zijn bedoeld als richtlijn en niet als fatale termijn. Tenzij wij dat schriftelijk met jou overeenkomen.

6. Wij kunnen derden inschakelen

6.1 Als dat nodig is, mogen wij bij de uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht gebruik maken van derden. Als daaraan kosten verbonden zijn, zullen wij deze kosten aan je doorbelasten.

6.2 Voor zover wij bij de uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht gebruik moeten maken van adviezen van externe adviseurs (zoals accountants, advocaten of fiscalisten), zullen wij zoveel mogelijk vooraf overleg met je plegen. Natuurlijk nemen wij bij de selectie van de betreffende adviseur de nodige zorgvuldigheid in acht. Wij zijn niet aansprakelijk voor (toerekenbare) tekortkomingen van deze externe adviseurs.

7. Waarmee moet je rekening houden bij aanbiedingen, offertes en adviezen?

7.1 Als wij jou namens een financiële instelling aanbiedingen of offertes sturen, dan zijn die aanbiedingen vrijblijvend en onder voorbehoud van acceptatie door de betreffende financiële instelling. Behalve wanneer dat uitdrukkelijk anders uit die stukken blijkt.

7.2 Je kunt geen rechten ontlenen aan berekeningen die wij hebben gemaakt met betrekking tot de kosten van een financieel product en de eventuele doorwerking daarvan in jouw maandlasten. Je dient deze berekeningen als voorlopig en indicatief te beschouwen. De berekeningen kunnen onderhevig zijn aan tussentijdse rente- en premiewijzigingen. Wij kunnen jou pas een definitieve berekening geven, wanneer een financiële instelling een offerte heeft uitgebracht die door jou is geaccepteerd.

7.3 Je kunt geen rechten ontlenen aan door ons verstrekte prognoses ten aanzien van de mogelijk te behalen resultaten van financiële producten met een beleggings- en/of investeringscomponent. Deze prognoses vormen slechts een indicatie. Wij staan niet in voor de juistheid van prognoses die door de financiële instelling bij dergelijke producten worden verstrekt.

8. Welke afspraken gelden er voor onze communicatie met jou?

8.1 Stuur jij ons een e-mail? Dan mag je er pas op vertrouwen dat dit bericht ons heeft bereikt wanneer wij jou een bevestiging van de ontvangst sturen.

8.2 Soms verstrekken wij algemene informatie. Bijvoorbeeld op onze internetsite. Of op jouw verzoek. Deze informatie is vrijblijvend en kan nooit beschouwd worden als een door ons gegeven advies in het kader van een aan ons verstrekte opdracht. Tenzij wij jou dat laten weten. Of tenzij de informatie een op jouw persoonlijke situatie toegespitst advies betreft.

8.3 Wij gebruiken voor onze communicatie met de door jou opgegeven contactgegevens. Als deze contactgegevens veranderen moet je dat schriftelijk aan ons doorgeven. Pas daarna gebruiken wij die nieuwe gegevens.

9. Wat verwachten wij van jou?

9.1 Je moet ons voorzien van alle informatie die wij aan jou vragen. Verder moet je ook zelf informatie aan ons doorgeven die relevant kan zijn voor een goede uitvoering van de aan ons verstrekte opdracht. Je moet ons direct op de hoogte stellen wanneer er in jouw persoonlijke situatie iets verandert. Je bent zelf volledig verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle door jou aan ons verschafte informatie.

9.2 Wij kunnen alleen maar voldoen aan de zorgverplichting die wij ten aanzien van jou hebben, wanneer jij jouw informatieverplichting strikt naleeft. Doe je dat niet, dan mogen wij overgaan tot opschorting van de uitvoering van de opdracht.

9.3 Het kan voorkomen dat wij jou namens een financiële instelling een nota sturen voor renten of premies voor een financieel product. Je bent zelf verantwoordelijk voor de tijdige betaling daarvan. Jij dient jezelf te realiseren dat het niet, of niet tijdig, betalen van een dergelijke nota grote gevolgen kan hebben. Mogelijk bieden jouw verzekeringen dan geen dekking meer. En bij een nota voor hypotheekrente kan het zelfs leiden tot executoriale verkoop van de betreffende woning.

10. Afspraken over ons honorarium en de betaling daarvan

10.1 Wij kennen verschillende vormen van dienstverlening. En wij kunnen daarvoor op verschillende manieren beloond worden. Bij aanvang van de opdracht leggen wij de omvang van onze dienstverlening en de wijze van beloning schriftelijk met je vast. Onze beloning kan bestaan uit:

Provisie: het honorarium voor onze dienstverlening is dan begrepen in de bedagen die de financiële instelling bij jou in rekening brengt. Uurtarief: wij brengen dan maandelijks de kosten in rekening voor de tijd die wij hebben besteed aan werkzaamheden ten behoeve van jou.

  • Eenmalig honorarium voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een complex product
  • Provisie: het honorarium voor onze dienstverlening is dan begrepen in de bedagen die de financiële instelling bij jou in rekening brengt
  • Uurtarief: wij brengen dan maandelijks de kostne in rekening voor de tijd die wij hebben besteed aan de werkzaamheden ten behoeve van jou
  • Abonnement: wij rekenen een maandelijks vast bedrag voor onze dienstverlening aan u. Ongeacht de werkelijke tijd die we daaraan hebben besteed.

10.2 Wij berekenen wijzigingen in van overheidswege opgelegde belastingen en/of heffingen altijd aan jou door. Wij zijn gerechtigd overeengekomen tarieven jaarlijks te verhogen. Wij baseren ons daarbij op het Consumentenprijsindexcijfer (“CPI”) van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

10.3 Je dient onze facturen te betalen binnen 30 dagen na de factuurdatum op de door ons voorgeschreven wijze. Tenzij wij schriftelijk met jou andere afspraken maken.

10.4 Betaal je de door ons in rekening gebrachte bedragen niet binnen de overeengekomen termijn? Dan moet je daarover wettelijke rente betalen, zonder dat daarvoor een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Betaal je ook na onze aanmaning niet? Dan kunnen wij de incassering van onze vordering uit handen geven. Je moet dan ook de wettelijk vastgestelde buitengerechtelijke incassokosten betalen.

10.5 Betalingen die jij doet brengen wij steeds eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan. Zelfs als jou bij jouw betaling laat weten dat die betaling betrekking heeft op een latere factuur.

10.6 Indien jouw kredietwaardigheid daartoe naar ons oordeel aanleiding geeft, mogen wij jou vragen om ons voldoende zekerheid te geven dat jij jouw betalingsverplichtingen kunt nakomen. Zolang je die zekerheid nog niet hebt verschaft, mogen wij de levering van onze diensten opschorten.

11. Afspraken over onze aansprakelijkheid

11.1 Wij behandelen jouw opdracht natuurlijk met de grootst mogelijke aandacht en zorg. Mochten wij toch onverhoopt een fout maken, dan geldt het volgende. De aansprakelijkheid van ons en van alle andere personen die een beroep op deze voorwaarden kunnen doen, is beperkt. Wij zijn ten hoogste aansprakelijk tot het bedrag dat in het desbetreffende geval op grond van de door ons afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico. Op jouw verzoek verstrekken wij aan jou nadere informatie over onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

11.2 In het geval onze beroepsaansprakelijkheidsverzekering in een specifiek geval geen dekking verleent, is onze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het totale honorarium dat wij jou voor de betreffende opdracht in rekening gebracht hebben. Wanneer wij jou geen honorarium voor onze dienstverlening in rekening hebben gebracht, is onze aansprakelijkheid beperkt tot de jaarpremie van het financiële product waar je aanspraak betrekking op hebt.

11.3 Wij voeren de verstrekte opdracht uitsluitend ten behoeve van jou uit. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden voor jou geen rechten ontlenen.

11.4 Wij zijn nooit aansprakelijk voor schade van jou of van derden:

  • als gevolg van onjuiste, onvolledige of te laat door jou verstrekte informatie;
  • die voortvloeit uit fouten in door ons gebruikte software, tenzij wij de schade op de leverancier van de software kunnen verhalen;
  • die voortvloeit uit de omstandigheid dat u bedragen die door de financiële instelling aan jou in rekening zijn gebracht niet tijdig heeft voldaan;
  • die het gevolg is van de omstandigheid dat een door jou overeengekomen financieringsvoorbehoud is verstreken;
  • die veroorzaakt wordt doordat de financiële instelling niet op tijd voor het passeren van de hypotheekakte de benodigde stukken gereed heeft, of niet op tijd de geldmiddelen bij de notaris in depot heeft staan.

11.5 Ondanks het bepaalde in dit artikel blijven wij aansprakelijk voor schade die veroorzaakt is door onze opzet of bewuste roekeloosheid.

12. Wat moet je doen als je een klacht hebt?

12.1 Wij hebben een interne klachtenprocedure. Je moet jouw klacht schriftelijk aan ons voorleggen. Wij proberen met jou tot een goede oplossing van jouw klacht te komen.

12.2 Wij zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) onder nummer 300.002110. Kunnen wij jouw klacht niet tot tevredenheid oplossen, dan kun je de klacht voor bindend advies voorleggen aan het Kifid. Maar natuurlijk ook aan de burgerlijke rechter.

12.3 Wij spreken met je af dat wij ons zullen houden aan een door de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening te geven bindend advies.

13. Binnen welke termijn moet je klagen?

13.1 Heb je een klacht met betrekking tot door ons verrichte werkzaamheden? Of over de hoogte van de door ons in rekening gebrachte bedragen? Dan moet je dat schriftelijk doen en binnen één jaar nadat je de stukken, informatie of factuur waarop jouw klacht betrekking heeft, heeft ontvangen. Of nadat je redelijkerwijze op de hoogte had kunnen zijn van de door jou geconstateerde tekortkoming. Na die termijn vervalt je recht om ons aan te spreken.

13.2 Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden die je hebt in verband met door ons verrichte werkzaamheden, vervallen in ieder geval vijf jaar na het moment waarop je bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

14. Bescherming van jouw persoonsgegevens

waarvoor gebruiken wij persoonsgegevens?

14.1 Als je een verzekering of een andere financiële dienst aanvraagt, vragen wij om persoonsgegevens. Zonder deze gegevens komt de overeenkomst niet tot stand. Wij gebruiken jouw gegevens om de overeenkomst af te sluiten en uit te voeren. Wij gebruiken ze ook om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, om fraude te kunnen voorkomen en bestrijden, om (statistische) analyses te maken en voor marketing-activiteiten.

verstrekken wij de gegevens ook aan anderen?

14.2 Soms verstrekken wij (een deel van) jouw gegevens ook aan andere partijen, zoals postbedrijven, automatiseerders en bedrijven waaraan wij specifieke taken hebben uitbesteed. Wij doen dit alleen als dit noodzakelijk is en nemen daarbij maatregelen om de veiligheid van jouw gegevens te waarborgen. Verder verstrekken wij jouw gegevens niet aan anderen, tenzij wij dit verplicht zijn. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de Belastingdienst, toezichthouders, de politie of justitie.

hoe lang bewaren wij jouw gegevens?

14.3 Als je gegevens hebt verstrekt voor een offerte, bewaren wij die maximaal zes maanden. De gegevens die wij nodig hebben om een overeenkomst aan te gaan en uit te voeren bewaren wij na het einde van de overeenkomst minimaal twintig jaar.

gedragscode

14.4 Wij gaan zorgvuldig met persoonsgegevens om. Daarbij houden wij ons aan ons privacyreglement. Deze kun je lezen op onze website www.bijdevaate.nl.

14.5 Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, aan te passen of te verwijderen. Ook heb je het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van die gegevens, de verwerking ervan te beperken en jouw persoonsgegevens over te dragen naar een andere organisatie. Wil je hiervan gebruikmaken? Stuur dan een verzoek naar Bijdevaate Verzekeringen t.a.v. de functionaris gegevensbescherming, postbus 26, 4300 AA Zierikzee of mail dit naar gegevensbescherming@bijdevaate.nl. Stuur dan een kopie van een identiteitsbewijs mee, zodat wij er zeker van zijn dat het verzoek door jou is gedaan. Maak in deze kopie jouw pasfoto en burgerservicenummer (BSN) zwart, om jouw privacy te beschermen. De functionaris gegevensbescherming reageert zo snel mogelijk op jouw verzoek, in ieder geval binnen vier weken. Vind je dat wij de privacywetgeving niet goed naleven? Dan kun je contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).

15. Wij kunnen deze voorwaarden wijzigen

15.1 Wij hebben de mogelijkheid om de inhoud van deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In het geval wij tot wijziging overgaan, laten wij je dat weten en sturen wij je de aangepaste algemene voorwaarden. Je mag binnen 30 dagen na de datum waarop je in kennis bent gesteld van de betreffende wijzigingen bezwaar maken tegen de toepasselijkheid van de aangepaste voorwaarden. Wij zullen dan met jou in overleg treden over de inhoud van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. Wanneer je geen bezwaar maakt tegen de gewijzigde inhoud van de algemene voorwaarden, dan gelden deze vanaf de door ons genoemde datum.

Zoeken