dienstverleningsdocumenten

Voor 2013 leek het alsof advies gratis was. Maar dat was het niet. De kosten voor advies zaten verwerkt in de productprijs, waardoor u niet merkte dat u voor advies betaalde. Deze kosten werden provisie genoemd.

Vanaf 1 januari 2013 betaalt u rechtstreeks voor financiële dienstverlening. In het dienstverleningsdocument (DVD) vindt u meer informatie over de kosten en onze dienstverlening.

wat is een dienstverleningsdocument?

Het dienstverleningsdocument is een gestandaardiseerd document dat bij elke aanbieder of financiële dienstverlener hetzelfde er uitziet. Het geeft de gemiddelde kosten weer en dus niet precies de kosten die u gaat betalen. In het dienstverleningsdocument ziet u ook een beschrijving van de werkzaamheden. Een adviseur moet het dienstverleningsdocument bijvoorbeeld geven voorafgaand, tijdens of na het eerste oriënterende gesprek, maar in elk geval voordat hij u een advies geeft.

Het dienstverleningsdocument helpt u om financiële dienstverleners met elkaar te vergelijken. Daarom zien alle dienstverleningsdocumenten er hetzelfde uit. Zo kunt u op een makkelijke manier de kosten en de werkzaamheden naast elkaar leggen.

Vijf stappen van dienstverlening

Ieder dienstverleningsdocument gaat uit van vijf stappen van financiële dienstverlening. Deze stappen geven op hoofdlijnen het proces weer dat u met uw financiële dienstverlener kan doorlopen. U ziet vervolgens welke werkzaamheden wij per stap voor u verrichten. Bij de eerste stap verdiepen wij ons in uw financiële situatie en bij de laatste stap komen de werkzaamheden aan de orde die wij al dan niet uitvoeren ná het afsluiten van het product.